Wat is Google Analytics?

Van naaldje tot draadje.

Google Analytics is een gratis dienst van Google die jou als websitebeheerder inzichten aanbiedt over het gebruik van je website.

Google Analytics verzamelt veel informatie over de gebruikers en het gebruik van jouw website. Die kan je als websitebeheerder inkijken, analyseren en gebruiken om jouw website te optimaliseren.

=> Met Google Analytics kun je interessante informatie achterhalen over je bezoekers. Zo kan je zien van welk land ze komen of via welk type toestel ze surfen. Je krijgt dus inzicht over WIE ze zijn.

=> Daarnaast zie je ook VAN WAAR ze komen, niet geografisch bedoeld. Je krijgt inzicht via welk kanaal (social, display, organic, email...) ze op je site gekomen zijn, via welke Google Ads campagne, via welk keyword etc.

=> Daarnaast kom je ook te weten HOE ze je website gebruiken en WAT ze doen. Welke pagina's worden bezocht? Welke pad leggen gebruikers af op je website? Welke knoppen worden gebruikt? Welke formulieren worden ingevuld? Welke zoekwoorden worden gebruikt op je zoekfunctie?

=> Tenslotte wordt ook gemeten welke producten aan het mandje worden toegevoegd, welke waarde die producten hebben en hoeveel dat jou opgebracht heeft. Inzichten in conversies en E-COMMERCE zijn dus geen probleem.

Google Analytics kreeg in 2020 een update: Google Analytics 4. Deze nieuwe versie draait voorlopig nog paralel met de 'oude' Google Analytics (= universal analytics). GA4 is gebaseerd op events (=event-driven data model) terwijl universal analytics gebaseerd is op sessies en bijhorende events en gebruikersinformatie.

Altijd gratis?

Er bestaat ook een betalende versie van Google Analytics: Analytics 360. Echter volstaat de gratis versie voor 99% van de websites. De betalende versie is nogal, nou, heel duur.

Pro-tip:

Voor een duurzame, goed uitgewerkte implementatie van Google Analytics of een andere Analytics oplossing zoals Adobe Analytics kan je steeds beroep doen op experten zoals MultiMinds of Present Marketing.