Wat is CPC?

Van naaldje tot draadje.

Binnen marketing wordt CPC gebruikt als afkorting voor "cost-per-click". CPC is een mechanisme dat gebruikt wordt binnen betaalde marketing zoals Facebook advertenties of Google Search Ads.

Als bedrijf/adverteerder betaal je aan Facebook of Google of andere advertentieplatformen énkel als er op jouw advertentie geklikt wordt.

Als je advertentie 500 keer getoond wordt, maar niemand klikt erop, dan betaal je niets. Als er 10 keer op je advertentie geklikt wordt, dan betaal je slechts voor die 10 kliks.

Hoeveel kost zo'n klik dan?

Dat kan je als adverteerder zelf kiezen:

  • Je geeft die keuze uit handen en laat het algoritme van bijvoorbeeld Google dat beslissen in functie van jouw budget (= automatisch bieden).
  • Je kan als adverteerder zelf bepalen hoeveel je maximum wil betalen (= handmatig bieden).

Andere mechanismen om te adverteren zijn CPM (cost per mille = kost per duizend weergaven), CPV (cost per view), CPL (cost per like), CPA (cost per action)...