Wat is een (goede) bounce rate?

Van naaldje tot draadje.

Een bounce rate is een metric/statistiek die via een % aangeeft hoeveel bezoekers op je website komen en geen tweede pagina bezoekt en geen (analytics) event triggert.

De basis-definitie van een bounce rate is: het percentage bezoekers dat op je site landt en vertrekt zonder een tweede pagina te bekijken.

Je zou kunnen denken: "hoe hoger de bounce rate, hoe slechter mijn content/pagina/website".

Helaas is dit niet altijd een goede manier om de bounce rate te interpreteren. Wat als iemand op je site komt en direct het antwoord vindt dat hij/zij zoekt? Is dat dan slecht? Neen.

Een oplossing hiervoor is om je bounce rate op een andere manier te definiëren: het % dat aangeeft hoeveel bezoekers op je website komen en geen tweede pagina bezoekt én geen (bv. "scroll" en/of "read time") event triggert.

Iemand die op jouw pagina terecht komt, 3 minuten de content leest en vervolgens de site verlaat zal bij de nieuwe (verbeterde) definitie niet meer als 'bouncer' gerekend worden.